Ще Сомерсет Моем писав: «Те, що юність завжди щаслива, - це ілюзія тих, хто давно розлучився з юністю.» Юнацький вік – це вік суперечностей. Ще Сухомлинський В.О. відмічав характерні для цього періоду «глибоке прагнення докласти в самовихованні вольових зусиль і водночас недовірливе ставлення до конкретних прийомів самовиховання, що їх пропонують вихователі; чуйність, сприйняття до моральної оцінки своєї особистості з боку колективу і — прагнення показати свою байдужість до цієї оцінки, діяти по-своєму; прагнення до ідеалу й принциповості у великому і безпринципність у малому».
У цьому віці завершується період фізіологічного дозрівання організму, формується зовнішній тілесний вигляд дорослої людини. Людина отримує офіційне підтвердження дорослості: паспорт, виборчі права, право укладати шлюб, повну кримінальну відповідальність.
Разом із цим це час, коли людина «досягає високого рівня інтелектуального розвитку, збагачує свій ментальний досвід, уперше більш широко та масштабно розглядає свій внутрішній світ, свою індивідуальність, формує цілісний образ “Я”, відбувається самовизначення в життєвих і професійних планах, юнак свідомо спрямовує свій погляд у майбутнє.«Ким бути? Яким шляхом піти? В чому сенс життя? – стають важливими для нього. Молода людина вчиться «бути комунікабельною, уміти адаптуватися в різних соціальних умовах, працювати у взаємодії з різними людьми, у різних ситуаціях, попереджати конфлікти та виходити з будь-яких кризових і конфліктних ситуацій.»
Саме у юнацькому віці відбувається своєрідне підбиття підсумків всіх попередніх стадій розвитку. Приймаються відповідальні рішення, які визначають подальше життя людини ( вибір професії, свого міста у житті, виробка світогляду та життєвої позиції, вибір супутника життя та створення своєї сім`ї. Це час юнацького максималізму, правильності. Вважаючи себе дорослими, вони хворобливо реагують на обмеження своєї свободи. У той же час риси, що характеризують справжню дорослість, наприклад уміння брати на себе відповідальність перед самим собою і своєю сім’єю за свої вчинки та їх наслідки – юнаки і дівчата майже не усвідомлюють.
Нажаль, сьогодні юнацтво опинилось в умовах нестабільної суспільної свідомості, – коли немає затребуваних ідеалів в минулому, але і в теперішньому ще не віднайдені нові орієнтири, які були б адекватні змінам, що відбуваються в країні та світі. Сучасна ситуація у світі не може не сказатися на поглядах, орієнтирах, життєвих цінностях молодих людей.
Читання юнацтва відбувається в умовах інформатизації суспільства і є одним з основних засобів здобуття інформації, який забезпечує можливість людини задовольняти свої особисті та професійні пізнавальні потреби, що особливо важливе у наш складний час.
На читацьку діяльність юнацтва впливати можуть настуні фактори:
- суспільні зміни, пов'язані з працею, навчанням, суспільною діяльністю;
- зміни у внутрішньому світі, переживання, цінності;
- стан здоров'я;
- особисте та сімейне життя;
- дозвілля, спілкування, хоббі.
Умовно всі фактори, що впливають на читання/ нечитання підростаючого покоління, можна уявити у вигляді наступної схеми:
відсутність затребуваних ідеалів в минулому та нових орієнтирів |
суспільні зміни, пов'язані з працею, навчанням, суспільною діяльністю |
зміни у внутрішньому світі, переживання, цінності |
Юнацький вік
вік суперечностей завершення періоду фізіологічного дозрівання організму, формування цілісного образу “Я”, самовизначення в життєвих і професійних планах підбиття підсумків попередніх стадій розвитку. Прийняття відповідальних рішень |
стан здоров'я |
дисфункція читання (порушенням нормального руху справ) |
процес девальвації (обесцінювання) книг |
дегуманізація соціальної комунікації |
На початку 21 століття в багатьох країнах світу напрацьований великий досвід щодо залучення до читання юнацтва. Організуються свята книги, на бібліотечних сайтах з’являються розділи, присвячені читанню, відбуваються конференції, круглі столи, форуми, зростає кількість публікацій в професійній пресі, з’являється соціальна реклама в підтримку книги та читання.
Ось де яки з цікавих ідей, які використовуються бібліотеками світу.
Безкоштовний доступ до культурних надбань людства надають й українські бібліотеки (Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського, Львівська національна наукова бібліотека України імені В. Стефаника НАН України, Наукова бібліотека Національного університету “Києво-Могилянська академія”, Державний заклад “Національна парламентська бібліотека України).
Буккросинг - квест, гра, захоплююча пригода, можливість познайомитися з різними людьми, знайти цікаву книгу чи загубити її. У цю гру може грати кожен, хто любить читати та ділитися книгами. Суть її у тому, що прочитавши книгу людина залишає її у громадському місці (парк, кафе, поїзд, станція метро, бібліотеці), для того щоб інша людина мала можливість знайти її і прочитати. Ідея цієї гри належить спеціалісту з Інтернет - технологій Рону Хорнбекеру у травні 2002 року. Для початку він залишив 20 книг із пояснювальними написами в холі свого готелю. Через півроку на його сайті було близько 300 активних користувачів, які “відпускали” книги приводили нових учасників. Одни із найбільш відомих буккросерських сайтів України “Буккросинг. Україна”. Для того, щоб стати учасником цього руху потрібно зареєструватися на сайті, зареєструвати книги, які він відпускає. Під час реєстрації книга отримує свій універсальний код. Потім книга залишається у зазначеному місці. Людина, яка знайшла таку книгу і ввівши код книги, потрапляє в журнал книги. Щоб книга не потрапила під дощ, її часто залишають в бібліотеках, книгарнях.
Щоб стати участником руху потрібно зареєструватися на сайті і зареєструвати книгу, яка отримає свій індивідуальний номер. А потім «відпустити» книгу, відзначивши в якому місце буде знаходитися книга.
Існують різні варіанти «відпускання книги»:віддати свою книгу другові, незнайомцю, просто людині. На думку розробників проекту, важливо знайти для книги таке місце, де вона зможе знайти свого потенційного читача (літнього для у парку, взимку у кавярні, громадському транспорті. А знайомлячись із книгою читач має можливість познайомитися із однодумцями, поспілкуватися щодо прочитаного. Коли імовірний читач знаходить книгу він може ввести код книги на bookcrossing.net.ua і про те, що книга знайдена. В шкільній бібліотеці може бути запропонована поличка для подібних книг.
З англійської book - це книга, trailer - тягач, причіп, призначений для перевезення вантажів. Буквально це короткий відеоролик за мотивами книги. Основне його завдання - яскраво і образно розповісти про книгу, зацікавити, заінтригувати читача, спонукати до читання.
За кордоном буктрейлери з'явилися в 2002 році. Вперше на публіці ролик був показаний в 2003 році. Це був буктрейлер до десятого романа вампірської саги Крістін Фіхан «Темна симфонія». Тоді це більше нагадувало музичний кліп, ніж ефективну атаку на свідомість споживача. Із звичайних презентацій в стилі Power Point він перетворився на справжнє мистецтво. Створення буктрейлера складається з наступних етапів:
1. Вибір книги для реклами ( реклама нових книг, книг ювелярів);
2. Створення сценарію до буктрейлера (продумати сюжет і написати текст). Сюжет - це основа Вашого відеоролика, те, з чого він буде складатися. Важливо внести інтригу і вибудувати сюжет таким чином, щоб читачеві неодмінно захотілося дізнатися, що ж буде далі. А дізнатися це можна, лише прочитавши книгу. Відеоролик не повинен бути довгим, не більше 3 хвилин.
3. Наступний етап роботи - необхідно підібрати картинки, відсканувати ілюстрації з книги, зняти своє відео або ж знайти відео з тематики в Інтернеті.
4. Записати озвучений текст, якщо це передбачено за сценарієм.
5. Для роботи з відео потрібно вибрати програму. Для початківців можна використовувати програму Windows Movie Maker. Ця програма є на всіх ПК, так як входить в пакет Microsoft Windows.
6. Відеомонтаж. Вирізати / склеїти кілька фрагментів відео, додати звукову доріжку, змінити розмір відео, накласти ефекти, переходи.
https://www.youtube.com/watch?v=bCvwET_KX-E
Кожен учасник отримує особову сторінку в щоденнику читання (друкований варіант, або на сторінці бібліотеки що на сайті школи) з умовами конкурсу та питаннями по змісту літературно – художнього твору, творчими завданнями. Юні читачі виступають в ролі літетатурних критиків, книжкових дизайнерів. Номінації конкурсу:
- щоденник читання (власний вибір книг, оформлення)
- Мій рейтинг (складання списку з 5 книг з поясненням свого вибору, бібліографічного опису та власної анотації)
- похвальнее слово книзі (есе про книгу) який би шлях не обрали би юнаки для того, щоб зробити своє дозвілля більш цікавим, він буде більш цікавим ніж «нічогонеделаніе».
Під час конкурсу «С книгой по жизни» на інформаційному стенді можна розмістити оголошення з повідомленнями про сюрпризи, які очікують на учасників конкурсу.
Лідерам конкурсу можна запропонувати дати відповіді на 10 запитань, вісім з яких - відкриті, а два – у вигляді незакінчених речень. Ось ці запитання:
«Людина, що читає» у вашій уяві - це …
Читання для вас - це …
Що ви цінуєте в книгах?
Яким чином ви обираєте книги для читання?
Читаєте ви книги на комп’ютері?
Любите читати прозу або поезію? Чому?
Яким жанрам надаєте перевагу?
Книги з яких галузей знань вас цікавлять?
Кому з авторів книг, прочитаних вами ви сказали б «Браво»? Чому?
Як би ви охарактеризували себе як читача?
Використовуючи набуту в анкеті інформацію організатори конкурсу обирають для лідерів книги у подарунок. Крім цього особливості читацьких переваг будуть враховуватися під час формування бібліотечного фонду.
Розробка під впливом сюжетів та образів художньої літератури “бібліоколекції” одягу. Особлива увага у цьому конкурсі повинна бути приділена кольорам. Наприклад, в червоному відображені відвага та велич героїв “Іліади” та “Одісеї” Гомера, в зелений — літературні персонажі Буніна, Пришвина, Паустовського.
Розповідь про нові книги може бути стильозована у вигляді справжнього меню. Наприклад, серія блюд “Жаркое під гострим соусом” включати в себе твір Д. Донцової “Фігуру легкого епатажа, вкриту хрусткою шкуринкою пригод, сенсацій й книгу Томаса Свона “Полювання на Сезанна” та блюдо, приправлене гірким соусом вбивств, шантажа роман О.Марініної “Пружина для мышеловки”. Продемонструвати свої знання художньої літератури діти зможуть в бліц-конкурсі “Книжкове бістро” із запитань від відомой зі школи демьянової ухи І.Крилова до блюд мексиканської кухні з роману Л. Ескивель “Шоколад на крутому кипятку”.
Завдання: намалювати, літературних героїв твору, оформити все, як буктрейлер
(Елена Троянська, Кармен Проспера Меріме, Анна Кареніна Льва Толстого та інші)
- Фестивалі - «Весь світ - бібліотека!», «Читаючий край».
- Різні конкурси творчих робіт «З книгою по життю», конкурси «Лідер читання», «Твій вибір, читачу!», , фотоконкурс «Фотографія з улюбленою книгою».
Акції - «Як пройти в бібліотеку», «З книгою - у майбутнє», «Подаруй книгу дітям», «Освідчення в коханні улюбленому письменнику», «Ви ще не читаєте - тоді ми йдемо до вас!», «Запиши в бібліотеку друга», «Читаймо разом!».
Дні відкритих дверей - «Бібліотека - це здорово!..», «Бібліотека знайома і незнайома», «Для вас відкриті наші двері і серця!», «Так що може бути прекрасніше, ніж наша бібліотека?!!».
Культурно-дозвіллєві програми - «Неділя в бібліотеці», «Бібліодень»,
Літературні брейн-ринги - «У колі улюблених книг», «Письменники нашого дитинства».
Літератуно-музичні композиції
Комплексні форми просування книги і читання - «День читацьких задоволень», «День з письменником», «День літературного гурмана», «Ненудна класика», «День читача».
Бенефіс читача.
Круглий стіл «Молодь і книга: залишилися точки дотику?», «Читаюча молодь - надія України», «Читати або не читати: у пошуках компромісу».
Поетичні ринги, літературні диліжанси, досьє, Дні нової книги, Дні літературних ігор, Дні книг-іменинників, книжкове дефіле, літературні салони, поетичні гойдалки, літературні салони
Популярними формами в останні роки стали Молодіжні вуличні флешмоби: «Улюблена книга», «Хвилина читання», «Як пройти в бібліотеку?», «Відкрий свою книгу». Перевага таких акцій - в масовості, швидкості і барвистості. Наприклад, можна провести флешбук «Хвилина для читання». Суть його в тому, що на великій перерві старшокласники одягають яскраві майки з нашитим слоганом «В комп'ютері - новини, в книзі життя» і поширяться по всіх коридорах школи. У певний час прозвучить сигнал, школяр одночасно розкриють свої улюблені книги і протягом хвилини будуть читати їх вголос, своїм прикладом показуючи, що читати модно та цікаво.
Наприклад:
https://www.youtube.com/watch?v=xu9uiC79iX4
Просуваючи книгу і читання, бібліотекарі постійно вивчають думку читачів про літературу, виявляють їх пристрасті та оцінки, проводять опитування. Наприклад, бліц-опитування «Десять книг, які вразили Вас», «Яку роль відіграє читання у Вашому житті?», «У моїй родині читають; анкетування «Культура, читання, бібліотека очима молоді», «Бібліотека моєї мрії», «Ти і твоя бібліотека», «Книга, читання, бібліотека у Вашому житті»; моніторинг «Хто Ви, наш читач?»
You can do it, too! Sign up for free now at https://www.jimdo.com